ANNONS

Affären med Clas Ohlson gav MatHem 221 miljoner i kassan

Affären med Clas Ohlson gav  MatHem 221 miljoner i kassan

Lönsamheten närmar sig.

ANNONS

I förra veckan kunde vi berätta om den stora nyheten att MatHem inlett ett unikt samarbete med butikskedjan Clas Ohlson. 

LÄS ÄVEN: MatHem kör ut Clas Ohlsons varor i unikt samarbete 

Samtidigt köpte Clas Ohlson 10 procent av aktierna i MatHem och nu berättar MatHem-grundaren Tomas Kull för Ehandel.se att affären innaburit att nätmatsjätten fått ett rejält tillskott i kassan.

- Vi fick in 221 miljoner och så hade vi en del sedan tidigare, så nu har vi totalt 300 miljoner i kassan och kan fortsätta de planer vi har.

"Jättebra kundperspektiv" 

Tomas Kull tror att samarbetet kommer att innebära att företagets erbjudande blir bättre.

- Det är ett spännande samarbete för båda parterna och en jättefin möjlighet för oss. Det handlar om kundperspektivet. Nu säljer vi vin genom Winefinder, tar upp returpaket så att folk slipper åka tillbaka till returstället och säljer delar av Clas Ohlsons sortiment. Så vi tycker att vårt kundperspektiv i detta är jättebra. 

Och med de nya pengarna hoppas företaget nu att på sikt kunna bli lönsamma.

Det verkar som att Clas Ohlson fått en del kritik för att de investerat i ett er trots att ni inte är lönsamma. Vad tänker du om det?

- Jag har inte tagit del av kritiken, så jag kan bara upprepa vad Lotta Lyrå på Clas Ohlson sagt, vilket är att MatHem är nummer ett i e-handelssverige och att vi fått jättemånga priser och liknande. Därför tycker hon att det ska bli roligt att se hur vi jobbar och lära sig mer om det.

Drar igång första kvartalet

Den del av samarbetet som innebär att kunderna ska kunna köpa delar av Clas Ohsons sortiment via MatHems e-handel, väntas att börja komma igång under nästa år.

- Vi skrev på avtalet i fredags morse och har bolagsstämma nu den 22 december, så efter det ska vi börja titta på hur det ska utformas. Så kanske är vi nog igång under första kvartalet 2018.

Vilken respons har ni fĂĄtt frĂĄn era egna kunder?

- Allt som jag har hört har enbart varit positivt, avslutar Tomas Kull.

Michell Grönlund