Adlibrisgruppen har tidigare flera gånger berättat om att de har långt gågna planer både på uppköp av befintliga e-handelssajter och nystart av egna sådana. Nu gör de slag i åtminstone en av planerna och startar en ny sajt, Wonderwall, som ska sälja posters från 39 kronor stycket.
- Posters är ett intressant produktsegment med en stark tillväxt. Med våra duktiga grafiska formgivare kommer vi att kunna erbjuda ett unikt och kul sortiment och snabbt hoppa på trender och spännande samarbeten, säger Wonderwalls försäljningschef Kristina Ekström, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Adlibris siktar på minst ett förvärv under 2018
Vill avdramatisera väggarna
Tanken är att planscherna ska produceras on-demand. På så sätt kan både priser och leveranstider pressas, menar koncernen. Detta ska ske genom att Adlibris inrättat ett eget tryckeri i lokalerna i Morgongåva.
- Wonderwall drar nytta av synergier i logistik och personal, som gör att vi kan erbjuda posters till konkurrenskraftiga priser. Med billiga priser hoppas vi på att kunna avdramatisera det som folk hänger på sina väggar. Att byta posters ska vara kul och billigt, fortsätter Kristina Ekström.
Förutom e-handelssajt blir Wonderwall även ett nytt varumärke och produkterna kommer att gå att köpa även via koncernens andra sajter, exempelvis Adlibris, Bamba, Yayday och Köksfavoriter.
Kan utökas med mobilskal och textilier
Och även om posters kommer att vara huvudprodukten, så tittar teamet bakom sajten redan nu på möjligheten att utöka sortimentet med exempelvis mobilskal, textilier och anteckningsböcker.
Konceptet har utvecklats inom Adlibris Next, som är en avdelning inom koncernen med fokus på mobil e-handel och snabba lanseringar.