Tidigare i år meddelade Adlibris att man skulle bredda sitt koncept och utbud i nätbutiken. Tanken är att man ska bygga upp ett nytt produktutbud runt kärnan, boken. Nu breddar man sortimentet med de nya produktkategorierna Pyssel & DIY, Barn & leksaker samt Papper & kontor.
Något som ska ge kunder möjlighet att komplettera sina bokköp med andra produkter. Som till exempel garn vid köp av en bok om stickning. Inom kort kommer även andra segment finnas tillgängliga, som kök och dekoration
– Med det nya sortimentet vill vi utöka vårt erbjudande till våra kunder och vara en välkomnande, inspirerande sajt där kunder enkelt och till ett bra pris kan handla alla produkter de behöver för att kunna skapa, leka och pyssla, säger Henrik Oscarsson, COO på Adlibris.
Krav på e-handelsplattformen
De nya kategorierna lanseras samtidigt i Sverige, Norge och Finland och en av de viktigaste utgångspunkterna för den nya inriktningen är det växande intresset för faktaböcker som bakböcker, inredningsböcker och hantverksböcker.
– Det dyker upp allt fler gör-det-själv-böcker på Adlibris topplista och vi ser att det finns en stark rörelse att vara kreativ och skapa i hemmet. Genom att ta avstamp i böckerna och bygga på sortimentet utifrån dem vill vi skapa en unik shoppingupplevelse där våra kunder kan hitta allt de behöver för en mer kreativ och färgglad vardag, säger Henrik Oscarsson.
Ett breddat sortiment ställde samtidigt nya krav på e-handelsplattformen. Lösningen blev STORM från enferno
– Vi letade efter ett system som kunde komplettera vårt befintliga affärssystem med framförallt produkthantering. Vår bedömning var att STORM är det system på marknaden som låg närmast det sätt vi jobbat historiskt, säger Oskar Gunnarsson, CIO på Adlibris.