För e-handelsföretaget Adlibris blev det en minst sagt kämpig julhandel. I mitten av december hade fortfarande inte alla paket från Black Friday delats ut och i samma veva stod det klart att även beställningar som lagts i december dröjde med att lämna företagets lager i Morgongåva.
Efter att ha kämpat mot klockan under större delen av månaden fick Adlibris strax före julafton medge att alla julklappar inte skulle hinna levereras i tid.
LÄS ÄVEN: Adlibris ger kunderna sorgligt besked - hinner ej leverera
Gick bättre än förra året
Nu berättar dock företagets vd Johan Kleberg i en intervju med Breakit att det hela inte slutade så illa som somliga befarat. Två procent av beställningarna levererades inte ut i tid före jul, vilket Kleberg dock menar är ett bättre resultat än förra årets.
Som Ehandel.se var tidigt ute med att berätta, bestod årets problem åtminstone delvis av att Adlibris ändrade leveranstider inte hade kommunicerats ut tillräckligt tidigt.
LÄS ÄVEN: Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening
- Vi borde varit mycket tydligare med att berätta att det skulle dröja längre tid att få varorna levererade men att de skulle komma fram innan jul. Nu blev många kunder oroliga och arga när leveransen dröjde – även om det i slutändan visade sig att de fick varorna innan julafton, säger Johan Kleberg till Breakit.
"Har haft några driftsavbrott"
Förseningarna ska ha berott på flera saker, som till exempel en incident på Adlibris lager.
- Vi har haft några driftsavbrott. En hyllsektion rasade till exempel omkull och då tappade vi en del tid. Sedan har vi haft en del externa leveranser som varit sena, vi har ju inte alla boktitlar i lager, säger Johan Kleberg.
Nästa år planerar Adlibris att ta efter en modell som Amazon använder sig av inför köptunga perioder. Den går i korthet ut på att kunderna inte får någon angiven leveranstid eller något förväntat leveransdatum, utan att de istället bara får besked om att varorna kommer före jul.