Mat på nätet är en växande, men hittills förhållande marginell bransch, jämfört med hur mycket mat folk fortfarande köper i butikerna. Detta skulle det åtminstone teoretiskt kunna bli ändring på. Det visar statistik som samlats in av jämförelsesajten Nätmat.se och som Ehandel.se har fått ta del av.
över 90 procent kan hämta nätmat i butik
Statistiken visar bland annat tydligt att nätmat inte längre bara är något som finns tillgängligt i storstäderna. Exempelvis så erbjuds upphämtning i butik av färdigplanerade matkassar, i över 90 procent av de svenska postnummerområdena. Det innebär alltså att de allra flesta svenskar har möjlighet att köpa sin mat på nätet och sedan hämta upp den i en butik som ligger inom en radie av 15 kilometer från hemmet, fågelvägen.
Motsvarande siffra för upphämtning av lösplockade kassar erbjuds i 75 procent av alla postnummerområden, och därmed alltså till 75 procent av hushållen. Samtidigt erbjuds hemleverans av färdigplanerade kassar till 83 procent av de svenska hushållen.
81 procent kan välja lösplock
Totalt så finns e-handel av lösplockad mat, inklusive både de butiker som erbjuder hemkörning samt de som endast erbjuder upphämtning i butik, tillgängligt i 81 procent av alla postnummerområden. Samma siffra för färdigplanerade matkassar är 95 procent.
Samtliga siffror är från i februari i år och baseras på en undersökning som Nätmat.se har gjort av hur den regionala utvecklingen för nätmatens tillväxt, i samråd med HUI Research.