Att bjuda in e-handlare och låta dem öppna tillfälliga butiker har visat sig vara ett riktigt succédrag för Mall of Scandinavia. När modeföretaget Chiquelle för drygt ett år sedan öppnade en popup-butik i gallerian, var kunderna så pass ivriga att de började köa mitt i natten.
LÄS ÄVEN: Kö från 02 till Chiquelles nya pop-up
Nu i fredags var det NA-KD:s tur att slå upp porten till en fysisk butik i gallerian i Stockholm, och även den här gången blev succén ett faktum. Enligt ett pressmeddelande från Mall of Scandinavia var förväntansfulla kunder på plats redan klockan 06.00 och när butiken öppnade klockan 10.00 stod 600 personer i kö för att handla.
LÄS ÄVEN: NA-KD satsar offline - igen
– När digitala varumärken etablerar sig hos oss skapar det kö, kunder längtar efter att möta sina favoritvarumärken på de bästa fysiska handelsplatserna, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic på Unibail-Rodamco-Westfield som driver Mall of Scandinavia, i en kommentar.
Goodiebags till de 100 första kunderna
NA-KD:s butik i Mall of Scandinavia har en yta på 2 500 kvadratmeter och är dedikerad både till företagets ordinarie sortiment och till en outletavdelning. Premiärdagen firades med DJ i butiken och goodiebags till de hundra första kunderna.
– Som vi har kommunicerat tidigare så tror vi på omnikanalsförsäljning även om vi primärt är digitala. Vår popup-strategi bygger på ett antal variabler såsom kundflöden, plats, kund-demografi och hyresvillkor ska stämma. Det gör det i Mall of Scandinavia, och det enorma gensvaret idag på öppningen är ett kvitto på detta, säger Jarno Vanhatapio, grundare av NA-KD.
LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum