Årets E-barometer visade att svensk e-handel väntas växa 14 procent under 2019. Så om e-handeln fortsätter att växa i samma takt som hittills, eller snabbare, befaras ombuden och tjänster som paketskåp inte att räcka till. Det som ofta lyfts fram som lösningen på det här problemet är hemleveranserna.
LÄS ÄVEN: Tar hemleveransen över svensk e-handel?
Transportbolaget Best Transport har genomfört en riksrepresentativ undersökning om vad svenskar tycker är viktigast när det kommer till klimatpåverkan av hemleveranser.
Undersökningen visar att var femte person tycker att det är viktigt att fordonet körs på förnybart bränsle och att leveransen klimatkompenseras. Men nästan lika många tyckte att det inte alls är viktigt med miljövänliga alternativ.
Bara fyra procent
Hela 41 procent svarade att de inte skulle betala något extra för en klimatkompenserad leverans. Men sex av tio svenskar uppger i undersökningen att de faktiskt är villiga att betala extra för att leveransen ska klimatkompenseras.
Men när det uppgavs att en sådan leverans kan kosta mer än 100 kronor, var det endast fyra procent som kunde tänka sig att betala för att få en hemleverans som klimatkompenserad.
Så hur viktiga tycker egentligen svenskarna att hållbara leveranser är? I teorin är det superviktigt, och många företag jobbar med att på olika sätt bidra till miljövänliga alternativ och att möta hållbarhetskrav. Men i praktiken vill inte svenskarna betala för det.
LÄS ÄVEN: Den långa vägen mot mer miljövänlig frakt
Så sent som i morse skrev vi om hur ett brittiskt fraktbolag nu ska leverera post och paket med cyklar, och det är även något som Bring har satsat på.
Flera företag klimatkompenserar
Fraktbolaget Bring började med att köra ut hemleveranser med elbilar och cargocyklar i storstäderna i slutet på förra året. Samtidigt meddelade även olika e-handelsöfretag att de har ställt om till att bli mer klimatpositiva. Ikeas samtliga hemleveranser i Stockholm blev fossilfria i december 2018 och både SmartaSaker och Tailor Store klimatkompenserar på olika sätt.
Detta är bara några exempel på företag som aktivit jobbar med miljöfrågorna. Men som vi precis konstaterat vill svenskarna helst inte betala för miljövänliga leveranser. Det gjordes en undersökning redan i januari där det bland annat framgick att svenskar skulle handla mat på nätet oftare om de slapp betala för hemleveransen.
LÄS ÄVEN: Svenskar vill inte betala för hemleverans
– Jag är inte förvånad. Studier visar att svensken generellt inte är beredd att betala för hemleverans och det kan helt klart vara en faktor som bromsat tillväxten för nätmat i Sverige. Tillväxten här har visserligen varit hög, men vi ligger fortfarande på relativt sett låga nivåer jämfört med många andra länder i Europa, sa Svetlana Kolesova, som forskar på svensk dagligvaruhandel vid Handelshögskolan i Stockholms Center for Retail Studies, i ett tidigare uttalande.