När PostNord meddelade att kunder som handlade från till exempel Wish skulle få betala 75 kronor i administrationsavgift plus moms för varje paket som beställdes hem, var Fyndiqs vd Dinesh Nayar en av de starkaste kritikerna.
För att gå runt PostNords avgift valde Fyndiq, som konkurrerar med Wish med appen Fyndiq Superbilligt, att istället skicka varorna via ett annat EU-land när de skulle fraktas från Kina till Sverige. Om något paket ändå skulle råka fastna i PostNords filter lovade Fyndig att stå för avgiften.
LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slår till i dag - så går Fyndiq runt den
400 000 har laddat ner appen
Och uppenbarligen har konceptet gått hem hos de svenska konsumenterna. Under de första tio veckorna efter kampanjstarten i början av mars ska hundratusentals personer i Sverige ha laddat ner appen Fyndiq Superbilligt. Och de var inte heller sena att använda den - under de första tio veckorna beställdes nämligen 3 000 paket om dagen hem till Sverige via appen.
- Totalt har vi snart 400 000 personer som laddat ner appen sedan start och vi har idag runt 20 000 dagliga användare. Utbudet från våra noga utvalda kinesiska handlare har under perioden också ökat med 800 procent. Det tycker jag är bra siffror på en så kort period, säger Dinesh Nayar i ett pressmeddelande.
Fyndiq Superbilligt samlar alltså - precis som Wish - ett antal kinesiska handlare som säljer direkt till svenska konsumenter. Dinesh Nayar är nöjd med den nya marknadsplatsens första månader av försäljning.
- Att lansera en ny produkt och varumärke är alltid svårt och man vet aldrig vad man kan förvänta sig. Våra mål för appen är höga och vi börjar precis bli varma i kläderna men jag är väldigt stolt över det lagarbete vi genomfört hittills.
Bra "market-fit" med Fyndiq.se
Om det fanns någon oro för att säljarna på Superbilligt skulle konkurrera ut de - främst svenska - säljare som håller till på Fyndiq.se, så är den nu som bortblåst. Dinesh Nayar låter meddela att 75 procent av dem som har handlat på Fyndiq Superbilligt inte är kunder hos Fyndiq sedan tidigare.
- Självklart hade vi frågetecken kring dels hur den nya appen skulle tas emot men också att den skulle påverka Fyndiq.se. Men vi ser nu att planen med en samexistens där vi har tillväxt för både appen och Fyndiq.se fungerar som tänkt. Det visar på en bra market-fit för båda produkterna.