ANNONS

22 miljoner kunder i NA-KD:s nya satsning

22 miljoner kunder i NA-KD:s nya satsning
Carsten Keller och Jarno Vanhatapio slår sig ihop

NA-KD och Zalando i unikt e-handelssamarbete.

ANNONS

Med ett nyinvigt Norden-lager och ett växande antal svenska och nordiska märken som Weekday och Cheap Monday i sortimentet, kommer det knappast som någon överraskning att Zalando ser stor potential med den nordiska marknaden.

LÄS ÄVEN: H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020

"NA-KD är mitt i prick"

Och nu har företaget lyckats landa en riktig e-handelsstjärna. För en tid sedan smög den tyska e-handelsjätten nämligen ut nyheten att svenska NA-KD, som nådde en omsättning på 158 miljoner kronor under sitt första hela verksamhetsår, numera ingår i Zalandos sortiment.

LÄS ÄVEN: Jarnos nya rekord: 158 miljoner under NA-KD:s första helår

Nu berättar Zalando mer om samarbetet i en unik intervju med Ehandel.se.

- Allt som är nytt, relevant och fräsch sett ur en “millenials” synvinkel är vi intresserade av, och NA-KD är egentligen mitt i prick. De säljer bara på nätet och har en väldigt tydlig mobile first-strategi, säger Carsten Keller, VP Partner Solutions hos Zalando.

- De är egentligen ännu mer mobile first än oss, vi började ju med att i första hand sälja via desktop, tillägger han.

LÄS ÄVEN: Zalando tar över - satsar på aggressiva ledtider

"Bygger ut sortimentet efterhand"

Samarbetet mellan NA-KD och Zalando, som egentligen gick live redan i oktober, innebär att Zalando till en början fick tillgång till hundra NA-KD-produkter, som sedan i sin tur kan komma i olika storlekar och färger. Zalando agerar återförsäljare åt sin samarbetspartner och hanterar således både leveranser och returer.

- Men vi bygger ut sortimentet efterhand, och siktar på att så småningom ha ett så stort sortiment med NA-KD:s produkter som möjligt.

Enligt vad Carsten Keller känner till är Zalandos samarbete med NA-KD unikt i sitt slag, och han ser tydliga fördelar med upplägget både för Zalando och för den svenska Instagramjätten.

LÄS ÄVEN: Topp 50 största butikerna på Instagram

- Den nordiska marknaden är väldigt driven av lokala preferenser så det betyder mycket för oss att kunna erbjuda våra kunder ett märke som är så relevant för den nordiska marknaden, säger Carsten Keller och tillägger att Zalandos ambition är att utöka andelen nordiska märken under det kommande året.

NA-KD till alla Zalandos marknader

Zalandos NA-KD-sortiment är dock inte bara tillgängligt i Norden, utan på alla företagets marknader. Och det är väl det som är den största fördelen för NA-KD:s del - att företaget plötsligt får en publik på över 22 miljoner aktiva kunder att sälja till, menar Keller.

- Vi har säkert många saker vi kan lära oss från NA-KD, men båda företagen ser tydliga fördelar med samarbetet, säger han.

NA-KD:s vd Jarno Vanhatapio berättar för Ehandel.se att hans företag redan samarbetar med över 200 återförsäljare i primärt Tyskland, men att Zalando blir den första externa nätaktören som säljer NA-KD:s produkter. 

- Vi har varit lite restriktiva med det, men vi tycker att Zalando gör detta på ett bra sätt. Vi har ställt lite olika krav som de har uppfyllt. 

Vad är det för krav?

- Det är mellan oss och dem, men det handlar om att värna om varumärket och vi tycker att Zalando gör det på ett schysst sätt. 

Flera nya samarbeten på gång

Precis som Carsten Keller är inne på, bidrar Zalandos storlek med fördelar för NA-KD. Jarno Vanhatapio ger gärna e-handelsjätten tillgång till större delar av NA-KD:s sortiment.

Han ser framför sig att "cirkeln sluts", genom att NA-KD:s produkter finns tillgängliga i flera olika kanaler, både på nätet och i fysiska butiker, och passar även på att nämna att NA-KD inom kort ska öppna en så kallad "shop-in-shop" hos Åhléns City i Stockholm. Dessutom väntar två nya popup-butiker i Europa under det första kvartalet 2018.

- Zalandoaffären handlar om efterfrågan av NA-KD:s varumärke hos konsumenterna i Europa. Vi har ett bra momentum i varumärket och får över 3 000 nya följare i sociala medier per dag. Vår egen onlinebutik hade över 80 000 order under vår andra Black Week någonsin, sammanfattar Jarno Vanhatapio.

Kommer ni att öppna upp för fler samarbeten med andra e-handlare?

- Ja, det blir fler men det kommer att röra sig om ett begränsat antal. Det kommer inte att bli särskilt många och vi kommer fortfarande att ha det största sortimentet själva.  

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se