ANNONS

20 år sedan Bokuspremiären: "Höll allt hemligt in i det sista"

20 år sedan Bokuspremiären: "Höll allt hemligt in i det sista"
Kajsa Leander är en av Bokus grundare
Foto: Stefan Andersson

Bokus öppnade för beställningar i augusti 1997 efter att grundarna fått problem med kronofogden i samband med kostsamma utgivningar av poesiböcker.

ANNONS

I år fyller Henrik Nordströms idé Blocket 20 år. Men begagnatsajten är inte ensam inom e-handelsbranschen med att börja få några år på nacken. Under nästa år är det nämligen också dags för Bokus att fira sin tjugoårsdag.

Företaget, som sedan 2014 ägs helt och hållet av av Akademibokhandeln, öppnade portarna den 18 augusti 1997. Bakom projektet stod Kajsa Leander och Ernst Malmsten som genom att satsa på studentlitteratur nådde totalt 60 000 kunder efter bara fyra månaders verksamhet. Redan från början fanns 1,5 miljoner titlar i lager.

- Vi ville att det skulle bli en splash-effekt i media, därför höll vi allt hemligt in i det sista. Inte ens våra egna kompisar visste något. De blev rätt chockade när de kom på besök några dagar innan lanseringen och upptäckte att där satt 30 personer och jobbade, berättar Kajsa Leander i en intervju på Bokus hemsida.

"Har gjort en fantastisk resa"

Anledningen till att duon, som är barndomskamrater, grundade Bokus var att de behövde finansiera utgivningen av poesiböcker från bolaget Leander Malmsten som de hade sedan tidigare. I Bokusintervjun berättar Kajsa Leander att den kostsamma utgivningen bland annat hade lett till att hon och hennes affärspartner jagades av kronofogden.

- Vi hade stil och ville göra vackra böcker. Vi såg oss själva mer som ett skivbolag än som ett bokförlag. På den tiden gjorde bokförlagen ganska konventionella omslag till skillnad från nu. Vi satsade också på promotionturnéer och presskonferenser med författarna, vilket ingen annan gjorde på den tiden. Och allt detta kostade mycket pengar, säger hon.

Redan efter ett år ska Bokus ha omsatt 80 miljoner kronor. Med tiden har e-handeln kommit att bli den viktigaste försäljningskanalen för bokhandeln i Sverige, något Bokus noterar är ganska ovanligt om man ser till detaljhandeln i stort. För att fira sitt jubileum utlovar Bokus i ett pressmeddelande “ett enda långt 20-årskalas med olika nedslag och kalasaktiviteter”.

– Bokus har gjort en fantastisk resa de här tjugo åren. Idag är Bokus inte bara en framgångsrik och lönsam e-handelsaktör, utan dessutom ett av Sveriges starkaste detaljhandelsvarumärken totalt sett. Studenter är fortfarande en viktig målgrupp för Bokus, men idag erbjuds ett brett sortiment med tio miljoner svenska och utländska böcker till både privatpersoner, företag och offentlig sektor, säger företagets VD Maria Hamrefors i en kommentar.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se