ANNONS

10 000 order om dagen med kärlek till kunderna

10 000 order om dagen med kärlek till kunderna
Ylva Pagmén

Ehandel.se besökte Skincitys lager (som måste byggas ut) mitt i den mest hektiska delen av julhandeln.

ANNONS

På Skincitys lager i Täby norr om Stockholm är det full ruljans när Ehandel.se gör ett besök mitt i decemberhandeln. Personalstyrkan har mer än dubblats och på lagret pågår plockandet och packandet för fullt.

- Nu i december har det varit ett fantastiskt ös. Det är bra stämning, det är ju roligt när det går bra för ett företag. Sen har det gått mycket bättre än förväntat så det ställs ganska höga krav, kanske speciellt på logistikavdelningen som ska ut med alla de här paketen, säger Ylva Pagmén, som är Supply Chain Manager på Skincity.

Skincity packar just nu tusentals paket om dagen

Som Skincitys grundare Mikael Kjellman och Annica Forsgren Kjellman berättade i en intervju med Ehandel.se tidigare i veckan, har årets julkalender från företaget åtminstone under vissa dagar bidragit till ordertoppar på uppemot 10 000 beställningar om dagen, vilket kan jämföras med 1000 beställningar en vanlig dag.

Alla nyanställda får en utbildning i hur den speciella packningen ska gå till

Packningsritual utan undantag

För att hantera tillströmningen har skönhetsbutiken bland annat vänt sig till bemanningsföretag. Alla som jobbar på lagret med att packa varor får under en utbildning på en och en halv dag lära sig att packa varorna enligt ett visst upplägg. Alla Skincitys paket ska se ut på just det sättet för att företaget ska leva upp till sin egen paroll om att ge kärlek till kunderna.

I varje paket ingår dessutom gåvor så som en tygpåse, neccessär, produktprover och en liten japansk Kokeshi-docka. Den sistnämnda har nu blivit något av ett samlarobjekt för många kunder.

Märker ni att det här är något som uppskattas av kunderna?

- Ja. Det är otroligt uppskattat. Det är mycket i sociala medier och många mailar och hör av sig och så. Många tycker att det känns som julafton när man får ett paket från oss, dels för att det är så fint inslaget men också för att man får så mycket mer än de produkter man har beställt.

Skincitys Kokeshi-dockor har blivi en succé bland kunderna

Alla order packas samma dag

När Ylva Pagmén började på Skincity för ungefär ett år sedan kunde hon - som har fokus på att effektivisera logistiken - till en början undra om den närmast rituella packprocessen verkligen var helt nödvändig.

- Men det är den ju. Den är en enormt viktig del, konstaterar hon.

Skincity vill ge kärlek till kunderna

Utöver att effektivisera logistiken ansvarar Ylva Pagmén för Skincitys inköp. Hon berättar att e-handelsföretaget är noga med att ha alla produkter i lager, oavsett hur populära de är. Alla order ska packas samma dag som beställningen kommer in.

- Och om en kund efterfrågar en vara sitter man inte och väntar på att det ska uppstå ett ökat behov för fler varor från just det varumärket, utan då beställer man den, om den nu råkar vara slut.

I år landar Skincity på en omsättning på drygt 180 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på runt 50 procent sedan förra året. Företaget ser framför sig fortsatt tillväxt under nästa år - något som kommer att innebära påfrestningar på lagret.

Skincitys lager har egentligen blivit för litet - igen

Måste bygga ut

Framöver finns det planer på att införa digitala plocksystem som ska förenkla för de hudterapeuter som ser till att rätt varor och produktprover går till rätt kund.

- Vi växer ju så otroligt snabbt. För ett år sedan blev lagret dubbelt så stort, men det är redan för litet igen. Det är ineffektivt som det är nu. Så det är de tankarna jag tampas med mycket just nu; hur ska vi göra för att hålla samma effektivitet och vara lika bra och fortsätta att växa snabbt? Om det blev såhär den här julen, var är vi då nästa jul? funderar Ylva Pagmén.

I varje avdelning finns bilder på personalen som jobbar där - här sitter hudterapeuterna som arbetar med kundtjänst

Är det aktuellt med ett nytt lager, eller åtminstone en utbyggnad till?

- Ja, bygga ut måste vi göra. Vi trivs väldigt bra här och har en bra hyresvärd så jag tror gärna att man ser att vi bygger ut det. Men absolut, någonting måste till.

Hektiskt inför jul på Skincitys lager i Täby - som måste byggas ut igen

LÄS ÄVEN: Så nådde Skincity-grundarna 180 miljoner

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se